סיפורי חיים ותובנות של ניצולי השואה המתוארים בעבודות נכדותיהם, סטודנטיות לסיעוד
כרך מסדרה
מחבר : לורי גליק
גרונטולוגיה: כתב-עת בנושאי הזיקנה מד (1) 2017

כרך מסדרה

המאמר סוקר עבודות של סטודנטיות בנושא השואה, שנכתבו כחלק אינטגרלי מלימודי הסיעוד בקמפוס טל, המרכז האקדמי לב. במסגרת הלימודים בשנה א', הסטודנטיות משתתפות בקורס "סוגיות במחשבת ישראל מנקודת מבטה של האחות". בקורס זה נלמדים נושאים הקשורים להיבטים הפיזיים, הנפשיים-חברתיים והרוחניים של הטיפול באדם ובמשפחתו. בנוסף לכך, הסטודנטיות מקבלות כלים שונים, המסייעים להן לגבש עמדות אישיות מתוך ראייה אמונית יהודית, בנושאים סיעודיים הקשורים לדילמות אפשריות בחייהן המקצועיים ובעתידן כאחיות. בסוף הקורס הסטודנטיות נדרשות להגיש עבודת סיכום. אחד הנושאים המשמעותיים הנלמדים בקורס הוא נושא השואה. בשיעורים מועלות בעיות בריאות גופניות ונפשיות שהיו נפוצות בקרב ניצולי שואה בזמן המלחמה ולאחריה. בנוסף לכך, הסטודנטיות לומדות לזהות מצבים שונים, העלולים לעורר זיכרונות טראומטיים מהעבר ומפנימות ככיצד יש לתמוך בניצול, המתמודד עם מצבי בריאות וחולי המאפיינים את הגיל המבוגר. במסגרת כתיבת העבודות, הסטודנטיות, המייצגות דור שלישי לניצולי השואה, ראיינו את סביהן על האירועים והחוויות שעברו בשואה ולאחריה. תמות חוזרות שנמצאו בסיפורי הסבים והסבתות התייחסו לנושאים הבאים: בעיות בריאות בזמן השואה ואחריה, רעב, טראומות בעבר ובהווה, תחושת אובדן, קשיים וחרדה מהעתיד, אופטימיות ותקווה לאחר השואה. המאמר כוללגם את התייחסותה של הספרות המקצועית לנושא, ותיאורי התובנות של הנכדות כסטודנטיות לסיעוד. הדברים המובאים מדגישים את החשיבות הגדולה שיש בחינוך דור העתיד של האחיות להקשיב ולהכיר לעומק את סיפור חייהם של הניצולים, כדי שיבינו כיצד מאורעות העבר משפיעים על חייהם כיום, ויוכלו להתאים להם תכנית טיפול כוללנית, שתענה על צרכיהם הייחודיים.

© האגודה הישראלית לגרונטולוגיה

חזרה לרשימה
#7872# | (ULS)
גישה מקוונת